Khamis, Disember 04, 2008

Program Gotong Royong

Pejabat Daerah Dungun telah menganjurkan satu program "Program Kesedaran Penjagaan Alam Sekitar Peringkat Daerah Dungun Tahun 2008" pada 4 Disember 2008.  












Program yang bermula dari jam 8.30 pagi hingga 12 tengahari ini telah disertai oleh beberapa agensi dan jabatan kerajaan.   Di antaranya ialah Majlis Daerah Dungun, JKR, JKKK Sura Tanjung, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan tidak ketinggalan UiTM Kampus Dungun. 

UiTM telah disertai oleh anggota PBS BSM Chapter UiTM Terengganu diketuai oleh OC PBS Encik Othman Abdullah, anggota squad penyelamat, staf-staf dari belbagai Jabatan serta pensyarah.  

Peserta telah berkumpul di kawasan surau Tanjung (berhampiran Tadika KEMAS) seawal 8.00 pagi dan tepat jam 8.30 pagi (setelah bersarapan pagi), operasi pembersihan bermula.  Peserta telah dibekalkan dengan peralatan, sehelai kemeja T dan sarung tangan oleh pihak Majlis Daerah untuk memudahkan kerja.  Hadir bersama pada pagi ini ialah Penolong Pegawai Daerah Dungun, Encik Marzuki bin Endut dan Tuan Pengarah UiTM Terengganu, YM Prof. Madya Tengku Yusof Tengku Mahmud.

Bagi pihak PBSM, ini adalah satu aktiviti yang sudah tentu penting, bukan sekadar mencantikkan kawasan tepian sungai malah ia adalah persiapan sewaktu musim tengkujuh dan sebagai persediaan kepada bencana banjir.  Dungun pernah dilanda banjir dan pembersihan kawasan sungai adalah perlu bagi memantau aliran air kerana kejadian banjir di Kuala Terengganu baru-baru ini adalah disebabkan aliran air terhalang dan tersumbat.

PBSM mengucapkan terima kasih kepada semua ahli yang terlibat dengan program ini.

"Cintailah Sungai Kita"